Wystawa główna 25. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, pt.: „Plakat – remediacje”, rozpocznie się 11 czerwca o godzinie 18.00 w siedzibie Muzeum Plakatu w Wilanowie. Jej nowoczesna aranżacja zaprojektowana została z myślą o pokazaniu tendencji i wpływów, którym ulega dzisiejsza sztuka plakatu. David Crowley – kurator wystawy, traktuje problem szeroko: łączy między innymi monumentalne rekonstrukcje dekoracji opartych na plakacie, telefoniczne aplikacje antyreklamowe wykorzystujące miejskie billboardy, czy spontanicznie przygotowywane plansze i hasła, które towarzyszyły najbardziej dramatycznym wydarzeniom ostatnich lat. Zmiany, którym ulega dzisiaj sztuka plakatu, są pochodną procesu remediacji: przeniesienia treści na inny nośnik informacji. Wystawa „Plakat – remediacje” opisuje ten proces.
Choć wystawa prezentuje raczej zjawiska artystyczne niż obiekty, nie zabraknie na niej prac wybitnych twórców z całego świata, takich jak: Louis Cameron (USA), Wilhelm „Wim” Crouwel (Holandia), Nicolas Damiens (Francja), Jürgen Haufe (Niemcy), Jean Jullien (Francja), Eustachy Kossakowski (Polska), Werner Kranwetvogel (Niemcy), Silvio Lorusso (Włochy), Marcin Mroszczak (Polska), Tomasz Sarnecki (Polska), Dread Scott (USA), Jordan Seiler (USA), Hito Steyerl (Niemcy/USA), Tadeusz Trepkowski (Polska), Vermibus (Niemcy), Ernest C. Withers (USA) czy grupa Brandalism, która swoją międzynarodową działalność rozpoczęła w Wielkiej Brytanii.
Na wystawie zaprezentowane zostaną także prace wyłonione w konkursie „Plakat – remediacje”. Tematem tegorocznego konkursu były animacje klasycznych plakatów, nagradzanych w poprzednich edycjach Biennale. Spośród blisko 400 prac nadesłanych przez 240 osób z całego świata, Jury w składzie: Magdalena Frankowska, Agata Szydłowska i Grzegorz Laszuk wybrało dziesięć najlepszych projektów. Zostały one włączone do głównej wystawy 25. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie.
Jury przyznało także dwie nagrody główne: Mateuszowi Kokotowi, za animację plakatu Marion Diethelm „Tekst, litera, obraz” oraz Tomaszowi Sroce, za animację plakatu Alaina Le Querneca „Uwaga. Na początku Hitler śmieszył”.
Wystawę główną 25. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie – „Plakat – remediacje” będzie można oglądać do 25 września 2016 roku.
Dzień przed oficjalną inauguracją Biennale w Salonie Akademii przy warszawskiej ASP odbędzie się wernisaż wystawy „Wierzchołek papierowej Wieży Babel. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie w latach 1966–2014”. Jej kurator – Zdzisław Schubert – opowiada historię Biennale i światowej sztuki plakatu poprzez wybór najwybitniejszych prac w historii imprezy. Złote medale przyznawano takim klasykom jak Andy Warhol, Henryk Tomaszewski, Shigeo Fukuda, czy Tadanori Yokoo, którego przegląd twórczości prezentowany był niedawno w Muzeum Plakatu w Wilanowie. Wernisaż odbędzie się 10 czerwca o godzinie 18:00. Wystawa potrwa do 31 lipca 2016 roku.
Między 1 a 15 lipca plakaty w ramach Biennale będzie można oglądać również w centrum Warszawy. Kuratorski wybór prac prezentowany będzie w ramach Galerii Miejskiej Warexpo. Wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej (między ul. Nowy Świat a ul. Marszałkowską) na podświetlanych nośnikach ulicznych oraz na ekranach wizyjnych w przejściu pomiędzy I a II linią metra pojawią się plakaty autorstwa wybitnych projektantów nagrodzonych w poprzednich edycjach Biennale, m.in.: Kiyoshi Awazu, Hansa Hillmana, Jana Lenicy Guntera Rambowa, Ralpha Schraivogela, Henryka Tomaszewskiego, Andy’ego Warhola czy Tadanori Yokoo. Kuratorem wystawy jest Jacek Szelegejd. Warexpo sp. z o.o. jest partnerem strategicznym 25. Międzynarodowego Biennale Plakatu.
25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie zakończy się 25 września konferencją naukową zatytułowaną „Plakat (r)ewolucja”. W otwartej dla publiczności wezmą udział wybitni specjaliści dziedziny plakatu i projektowania graficznego z całego świata. Koordynatorami wydarzenia są Magdalena Frankowska i Michał Warda.
Szczegółowe informacje na stronie: Biennale – Muzeum Plakatu