Centrum Muzyki Polskiej na Uniwersytecie Południowej Kalifornii i Thornton School of Music zapraszają na „Dźwięki zza Żelaznej Kurtyny: Muzyka Polska po II wojnie światowej” – całodniowe wydarzenie, które odbędzie się 6 kwietnia 2013 roku na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles. W programie znajdą się: konferencja z dziedziny muzykologii i humanistyki cyfrowej, koncert Leszka Możdżera oraz wystawa manuskryptów Witolda Lutosławskiego i innych współczesnych polskich kompozytorów. Konferencja będzie dostępna również on-line dla słuchaczy z całego świata.
Konferencja w godz. 9.00 -15.00 (Ahmanson Center, sala 236, Uniwersytet Południowej Kalifornii)
Do udziału w konferencji Dźwięki zza Żelaznej Kurtyny: Muzyka Polska po II wojnie światowej zaproszono muzykologów i historyków kultury, którzy podejmą temat rozwoju polskiej muzyki po 1945 roku. O wyborze prelegentów zdecydowało grono wybitnych uczonych: Ewelina Boczkowska (Dana School of Music, Uniwersytet Youngstown State), Lisa Jakelski (Eastman School of Music, Uniwersytet Rochester) oraz Renata Suchowiejko (Instytut Muzykologii, Uniwersytet Jagielloński). W swoich przemówieniach prelegenci skoncentrują się na powiązaniach muzyki z polityką, temacie tożsamości oraz recepcji twórczości zachodnich kompozytorów w Polsce w okresie realizmu socjalistycznego i w czasach działalności “Solidarności”. Program konferencji obejmuje również pokazy filmów.
Koncert Leszka Możdżera o godz.16.00 (Alfred Newman Recital Hall, Uniwersytet Południowej Kalifornii)
Po zakończeniu konferencji odbędzie się koncert światowej sławy pianisty Leszka Możdżera, który wykona recital fortepianowy z okazji obchodów 100-lecia urodzin Witolda Lutosławskiego. Trwałe miejsce na scenie jazzowej zapewniło artyście nawiązywanie do twórczości współczesnych polskich kompozytorów – twórców muzyki jazzowej, takich jak Krzysztofa Komedy (1931-1969), kompozytorów muzyki filmowej – Zbigniewa Preisnera (ur. 1955) czy Jana A.P. Kaczmarka (ur. 1953), a także ważnych postaci z kręgu kompozytorów muzyki klasycznej, takich jak Witold Lutosławski (1913-1994). Leszek Możdżer używając pionierskiego, unikalnego stylu łączącego elementy muzyki klasycznej i jazzu, prezentuje własną interpretację muzyki swoich znakomitych poprzedników i rówieśników, i ukazuje znany repertuar z nowej, innej perspektywy. Muzyczny geniusz pianisty ujawnia się w jego niezwykłej umiejętności wyławiania istotnych elementów stylu danego twórcy i prezentowania ich w nowym, wyjątkowym wydaniu, które łączy w sobie tradycje jazzu i klasycznej awangardy. Działalność artystyczna Możdżera jest odzwierciedleniem podejścia polskich muzyków do narodzonego w Ameryce gatunku muzyki.
Prezentacja rękopisów w godz. 15.00 -18.00 (Newman Recital Hall Vestibule, Uniwersytet Południowej Kalifornii)
Po konferencji zostanie otwarta wystawa wybranych rękopisów z kolekcji manuskryptów Polskiego Centrum Muzyki w Los Angeles. Początki kolekcji sięgają roku 1985 roku, kiedy Witold Lutosławski osobiście przekazał nowo powstałemu Polskiemu Centrum Muzyki w Los Angeles 5 partytur swoich najważniejszych dzieł orkiestrowych. Na wystawie będzie można obejrzeć manuskrypty dzieł Lutosławskiego, Cyberiady Krzysztofa Meyera, kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego oraz inne partytury polskich kompozytorów współczesnych.
Zgłoszenia do udziału w konferencji należy nadsyłać do 3 kwietnia 2013 roku na adres: polmusic@usc.edu.
Szczegółowy program na stronie: Centrum Muzyki Polskiej USC